ZRW Toporów

Od wielu lat prowadzimy Zespoły Rewalidacyjno-Wychowawcze dla mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Toporowie. ZRW organizowane są dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Celem zajęć w ZRW jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych osób w funkcjonowaniu w codziennym życiu. ZRW działa również przy szkole w Świebodzinie.

Szkoła Przysposabiająca do Pracy

Na terenie SOSW działa Szkoła Przysposabiająca do Pracy oferująca trzyletni cykl kształcenia dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym, którzy ukończyli naukę w szkole podstawowej.

Działalność edukacyjna szkoły opiera się na indywidualnych programach edukacyjno - terapeutycznych, ustalonych dla każdego ucznia na podstawie wszechstronnej diagnozy jego funkcjonowania i zawierających szczegółowe cele, zadania i treści, mieszczące się w sferze najbliższego rozwoju ucznia, oraz na programach przysposobienia do pracy, o profilach dostosowanych do możliwości psychofizycznych i percepcyjnych uczniów.

Szkoła zapewnia:

  • doświadczoną kadrę pedagogiczną o wysokich kwalifikacjach zawodowych i specjalistycznych,
  • stałą opiekę psychologiczną,
  • indywidualizację nauczania,
  • nauczanie religii, zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne. 

W ramach przysposobienia do pracy uczymy:

  • przygotowywania prostych posiłków,
  • elementów ogrodnictwa,
  • korzystania z komputera,
  • technik plastycznych i użytkowych.


Nauczanie młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym dostosowane jest do ich możliwości psychofizycznych. Nauczyciel dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia i na jej podstawie opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny wspomagający ich rozwój, aktywność indywidualna i społeczną.

FUNKCJONOWANIE OSOBISTE
Jest to przedmiot realizowany w szkole przysposabiających do pracy, podczas którego uczniowie utrwalają wiadomości i umiejętności zdobyte na wcześniejszych etapach edukacyjnych oraz zdobywają nowe. Podczas zajęć przekazujemy uczniom, w dostępnym dla nich zakresie, wiadomości o otaczającym środowisku społecznym, przyrodniczym i technicznym. Nauczamy zaradności i umiejętności współżycia w grupie rówieśniczej, rodzinie i społeczeństwie. Kształtujemy mowę umożliwiającą porozumiewanie się z otoczeniem a także doskonalimy techniki szkolne. Poznajemy kulturę, tradycję naszego regionu i instytucje działające na naszym terenie. Uczestniczymy w imprezach kulturalnych i rekreacyjnych, przez co kształtujemy umiejętności i nawyki poprawnego zachowania się w miejscach publicznych.

TECHNIKI UŻYTKOWE
Celem tych zajęć jest wzmacnianie sprawności manualnej i wyzwalanie twórczości artystycznej. Uczniowie zdobywają umiejętność posługiwania się prostymi narzędziami i wykonywania prostych czynności technicznych. W trakcie zajęć poznają różne techniki plastyczne, w szczególności pracę w drewnie, glinie, masie solnej, masie papierowej, sznurka. Pod kierunkiem nauczyciela uczniowie wytwarzają przedmioty dekoracyjne i pamiątkarskie które są sprzedawane na organizowanych przez szkołę kiermaszach. Prace uczniów biorą udział w różnego rodzaju konkursach plastycznych i wystawach.

TECHNIKA KOMPUTEROWA
Głównym cele zajęć komputerowych jest zdobycie podstawowych umiejętności posługiwania się komputerem oraz poznanie zasad bezpiecznego korzystania z komputera i zasobów sieci internet. Uczniowie zdobywają umiejętności posługiwania się podstawowymi programami środowiska systemu operacyjnego Windows, ćwiczą umiejętność poruszania się w obrębie strony internetowej. Uczniowie pracują z programami edukacyjnymi które poza zabawą pozwalają rozwijać i kształtować niezbędne umiejętności oraz zdobywać i utrwalać nowe wiadomości.

WYCHOWANIE FIZYCZNE
W ramach lekcji wychowania fizycznego zapewniamy uczniom udział w różnych zajęciach rewalidacyjnych, sportowych, rekreacyjnych. Powyższe formy zajęć usprawniają psychofizyczne funkcjonowanie ucznia poprzez kształtowanie zdolności: - kondycyjnych - wytrzymałość, siłę mięśniową, szybkość oraz - koordynacyjnych - różnicowanie ruchów, orientacja w przestrzeni, koordynacja wzrokowo- ruchowa, równowaga, rytmizowanie, szybkość reakcji. Dbamy również, aby nie zabrakło zadań zwiększających kreatywność uczniów oraz tworzymy warunki do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu.

REWALIDACJA
Rewalidacja oznacza dążenie do przywrócenia dziecku niepełnosprawnemu intelektualnie możliwie pełnej sprawności, w tym przypadku umysłowej, społecznej i fizycznej. Właściwie prowadzona rewalidacja pomoże podnieść jego stopień funkcjonowania intelektualnego i społecznego. Zatem zadaniem rewalidacji jest przywrócenie osobie niepełnosprawnej możliwości uczestniczenia w życiu społecznym, kulturalnym, przygotowanie do pracy dającej podstawę do zarobienia i utrzymania się w dorosłym życiu. Program rewalidacji obejmuje ćwiczenia mające usprawnić naukę czytania i pisania, liczenia oraz ćwiczenia ułatwiające orientację przestrzenną, poznanie schematu własnego ciała, poprawienie sprawności manualnej oraz percepcji wzrokowej i słuchowej.

Szkoła Branżowa I Stopnia i Szkoła Przysposabiająca do Pracy

 
 
 
Do Branżowej Szkoły I Stopnia uczęszcza kilkudziesięciu uczniów. Mają oni możliwość nauki w zawodach: pracownik pomocniczy stolarza, pracownik pomocniczy gastronomii, pracownik pomocniczy obsługi hotelowej, piekarz, stolarz, kucharz oraz mechanik pojazdów samochodowych.
Uczniowie mają zajęcia praktyczne w różnych miejscach zależnie od wybranego zawodu:
  • pracownik pomocniczy stolarza, stolarz, tapicer - na terenie warsztatów szkolnych PZSTiZ w Świebodzinie,
  • pracownik pomocniczy gastronomii, kucharz - w odpowiednio wyposażonej pracowni na terenie Ośrodka,
  • piekarz - w piekarni "Piekarnia i Cukiernia Iwona Balcewicz" w Świebodzinie,
  • pracownik pomocniczy obsługi hotelowej - w hotelu SEN w Świebodzinie,
  • mechanik pojazdów samochodowych - w warsztatach samochodowych w Świebodzinie.
 
 

Szkoła Podstawowa

   
W szkole podstawowej znajdują się nowocześnie wyposażone pracownie komputerowe z dostępem do Internetu.
Wychowankowie mają możliwość skorzystania z porad specjalistów: psychologa, pedagoga, logopedy, reedukatora, pielęgniarki.
Dzieci ze Szkoły Podstawowej uczestniczą w zajęciach terapii logopedycznej, reedukacyjnych oraz gimnastyki korekcyjnej.
Każde dziecko wymagające pomocy logopedy i reedukatora poddawane jest badaniu, które służy do postawienia diagnozy i opracowanie indywidualnego programu terapii.
Częstotliwość spotkań, metody pracy i zakres ćwiczeń dostosowuje się do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Atmosfera życzliwości i bezpieczeństwa oraz atrakcyjność zajęć sprawiają, że dziecko chętnie uczestniczy w terapii, cierpliwie ćwicząc , bardzo angażując się w pracy.
Uczniowie uczestniczą również w zajęciach korekcyjnych, których celem jest wytworzenia nawyku prawidłowej postawy ciała, zapobieganie wadom postawy, poznawanie przez uczniów różnorodnych form aktywności fizycznej.

Przedszkole Specjalne

W roku szkolnym 2012/2013 rozpoczęło działalność Przedszkole Specjalne przy naszym ośrodku. Od roku szkolnego 2020/2021 wszystkie oddziały przedszkola znajdują się w budynku SOSW przy ulicy Żaków 1.

Rodziców / opiekunów prosimy o pobranie i wypełnienie wniosku, który należy złożyć w sekretariacie ośrodka.

PODANIE DO PRZEDSZKOLA SPECJALNEGO

 UPOWAŻNIENIE DO ODBIORU DZIECKA

Zajęcia wczesnego wspomagania

W celu stymulowania rozwoju dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami są organizowane w naszym Ośrodku zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Skierowanie dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania wydaje organ prowadzący na podstawie wniosku rodziców i opinii wydanej przez placówkę stwierdzającą konieczność prowadzenia takich zajęć.

Zakres wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dotyczy rozwoju motorycznego, stymulacji polisensorycznej, rozwoju mowy i języka, orientacji i poruszania się w przestrzeni, usprawniania widzenia, słuchu, umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku.

Pomoc i wsparcie dla  rodziców dotyczy:

  • wsparcia w procesie pełnej akceptacji niepełnosprawnego dziecka,
  • instruktażu i poradnictwa w zakresie działań rewalidacyjnych,
  • informowania o potrzebie wyposażenia dziecka w niezbędny sprzęt, pomoce i inne przedmioty.

Zajęcia wczesnego wspomagania są prowadzone przez nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje oraz specjalistów (psycholog, logopeda, inni), którzy tworzą zespół wczesnego wspomagania. Pracę zespołu koordynuje dyrektor szkoły lub placówki, przy której zespół został zorganizowany.

Nauczyciele i specjaliści w oparciu o przygotowany na podstawie diagnozy program pracy rewalidacyjnej realizują zajęcia oraz we współpracy z innymi specjalistami (audiologiem, okulistą, pediatrą) przeprowadzają analizę efektów oddziaływań i ewentualną modyfikację programu pierwotnego.